Suss-uss - Ingen stjärnbloggare

Lite hit och dit om vad som faller mig på näsan för tillfället

Fem favoriter

Publicerad 2006-02-21 11:47:45 i Allmänt,

Ibland vet man varken till eller från vilket vin man ska välja. Man stressar in på systemet och vill bara ha ett vin som fungerar. Då är det enkelt att bara plocka till sig en flaska av sitt gamla vanliga vin det som man druckit så många gånger men som ändå fungerar.

Jag är ingen vinexpert eller någon sorts kännare alls men. Jag kan egentligen ingenting om hur vin skall drickas annat än att jag dricker det jag tycker är gott och tycker att det är intressant och nöjsamt att finna nya roliga viner.

Generellt kan jag säga att jag uppskattar fylliga viner med karaktär, jag föredrar medelhavsviner framför franska.

Fem favoriter som jag alltid återvänder till är

El coto Rioja
Ett relativt billigt och helt okej vin. Det fungerar i alla lägen och dricks gärna tillsammans med smakrik mat men är lika gott att smutta på i tvsoffan.
Jag gillar överlag Riojaviner och jag tycker att det finns många fina sorter på systemet. Går man över 75-kronorsklassen har jag aldrig blivit riktigt besiken på ett riojavin.

Beyerskloof Pinotage
Ja, jag och mina piontageviner. Pinotage är rätt speciellt, dess doft kan vara en blandning av sadeltvål, glykol och ek men smaken blir en eurfori av olika karaktärer. Äter vi lamm är pinotagevin ett måste!

Inycon Syrah
Jag drack mycket av detta vin av 2002 årgången, ett lättdrucket mörkröttvin men fin balans i smaken. Har inte provat de senare årgångarna så jag vet inte om den fortfarande håller samma goda klass. Måste köpa hem en och prova! Sicilienska viner är överlag värda att prova. 
Överhuvudtaget uppskattar jag viner av druvan syrah eller shiraz som druvan också kallas beroende på i vilket land den är uppvxen, köper vi ett sådant här vin i över 80 kronors klassen är det sällan jag blir besviken

Terreno Chianti Classico
Robust och fin till kötträtter.

Jag tycker att det är stor skilland på viner när man kommer över 75-kronorsklassen, så ska man köpa ett vin och dricka för att det är gott så tycker jag att man ska satsa någon tia extra. De gånger jag har blivit riktigt besviken på ett vin är när de är billigare. Men jag har också provat viner upp emot 200-300 kronors klassen som jag inte funnit vara så speciella att den högre kostnaden för dem har varit motiverad. Kanske kan jag för lite om vin för att uppskatta ett flera hundra kronors vin.

Ett billigare vin som jag tycker är helt okej är Vina Maipo  ett cabarnet sauvignon för precis under 60-kronor. Perfekt om man bara vill grabba en pava för ett hastigt tillkommet grillparty. Dock tycker jag att cabarnet sauvignon viner kan ha tendens till att framkalla huvudvärk?

Vitt vin
Jag dricker inte så mycket vitt vin, jag är mer en rödvinspoet. Men under varma sommarmånader kan jag vilja ha något lättare än ett tungt rödvin. Jag gillar inte söta vita viner utan föredrar mer torra.

En favorit är Alsaceviner, de riktigt bra kostar över hundralappen men ett helt ok vin att läppja på balkongen är Marie d'Alsace som ligger just under 70-kronors strecket.

Chablis är en annan favoritdruva, men också den dyr. Det finns dock några på halvflaska för ca 70 kronor och det är helt värt att köpa hem en och prova.

Oj det blev mycket viner.

Men mitt tips är egentligen, hitta ett vin du tycker om, se vilken druva eller vilka druvor som vinet innehåller och prova sedan andra viner med samma druva på så sätt lär man sig lite mer om de olika druvornas karaktär och de olika vintillverkarnas tillverknings och lagringsmetoder.

Sedan är det ju också så med vin att smaken är delad, tycker du att något är gott så är det gott än vad någon vinkännare i tv och tidningar har gett det för betyg.


38080-41






Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sussi

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela