Suss-uss - Ingen stjärnbloggare

Lite hit och dit om vad som faller mig på näsan för tillfället

Söndagsoptimism

Publicerad 2006-11-26 17:32:02 i Babblat av Sussie,

Söndagar är egentligen inget veckoslut för mig, det är en veckobörjan. Detta är den dag i veckan då jag laddar upp inför de dagar som komma skall. Hemmet städas, dieter genomläses och kvällen brukar avrundas med en hederlig genomtvagning i duschen. Diverse hår avlägsnas, anisktsmasker kletas av och på, håret packas in. Ögonbryn plockas och nya frisyrer testas.

I dag vaknade jag med en sådan där äcklig känsla i kroppen. Jag tror att den kan kallas för inspiration. Efter två koppar storleksmässigt som baljor tog jag en morgonpromenad i den 6 grader varma höstdagen. Sedan följde en rejäl frukost och städning.

Det var ungefär mellan dammsugningen och tvätthängningen som jag fick en så otrolig lust att lära mig franska! I dag skulle vara den helt perfekta dagen att introduceras i detta språk som talas i det land som jag åker till på fredag. Full av motivation och tilltro till mig själv stolpade jag iväg till biblioteket där jag någon vecka tidigare skaffat mig lånekort i tron att jag ska bli mer kulturell.

Hem igen med en språkkurs, en av de få som faktiskt fanns på CD (hallå, har någon kvar en kassettbandspelare???). Det var jätteroligt, i ungefär 20 minuter. Det gick lite trögt måste jag säga. Tilltron till min egen geniallitet när det gäller att lära in språk åkte på en drastisk minskning. När jag lärt mig räkna till tio med ett hemmagjort uttal började jag surfa runt helt planlöst och hamnade på en sida med äldre svenska svordomar. Ganska långt i från den tilltänkta inlärandet av franska..

Nåväl hittade ett ord som jag tror att jag ska norpa skriftplundrare låter bättre än plagigerare eller hur?
http://pressylta.com/lankvart/SvenskaInvektiv.htm#grott

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sussi

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela