Suss-uss - Ingen stjärnbloggare

Lite hit och dit om vad som faller mig på näsan för tillfället

Trendernas gissel

Publicerad 2008-08-16 00:26:01 i Det lilla hemmet i staden,

I slutet av förra seklet fanns det bårder. Inget rum var för litet för att prydas med dessa. Själv var jag i exstas när jag fann "kinestecken"-inspirerade bårder som på ett ungefärt sätt matchade tapeterna i hyreslägenhten.

Så gick det något år och dessa slitsamt uppsatta bårder förvandles till en martyriserande relik.

I folkhemmet fanns rädslan för Y2K och kanske var det den som skrämde slag på även bårdifieringen (lång koppling). Efter ett stiltje på marknaden och i behov av tröst efter IT-bubblans överbubbling kom fondväggen. Terracotta ut och sovrummen fick en fond i rött. Kände ni att ni fick mer lust?

Det skiftades färg. Från rött till svart. Från omönstrat till medaljonger och blommigt. När inte det heller räckte satte man parkettgolv på väggen. Det var jättekul om man först i stan. Sedan  blev det vad, golv på vägg?

Jag har haft bård och jag har en fondvägg. En fondvägg som nu ger mig gissel. Har gnisslat tänder en vecka nu, förmodligen för att semestern är slut och första jobbveckan är genomförd, men jag kan väl tillåtas tro att det på något sätt hänger ihop med mitt problem att bli av med fondväggen? Eller?

Så vid sista slicken, hur rengör jag skeden? Hyreslägenhet var relativt enkelt, men kanske väl drastiskt , flytta från rasket, en bård kan inte räknas som ett totalförstörande då den var uppstatt sk "proffessionellt" i linje med översta fönsterkarmen 20 cm nedanför taket.

Och nu fondväggen i bostadsrätt, blir lite svårare. Ska vi bo kvar här, då ska nuvarande fondvägg bort. Ska vi köpa hus och därmed kanske sälja med fondväggen. Fångens dilemma har uppträtt och fondväggen står kvar. Hur länge ska vi leva ihop fondväggen och jag? Kommer jag att komma till punkten då jag kallt avslutar dess existens med kända medel?
Någonstans inom mig hör jag måla måla måla, enkelt att förnya. Följa trenden men ändå vara snabb där i från. Varför kan jag inte vara som min farmor? Inreda mitt hem -47 och leva gott därefter? Nej, det är bara att inse att man är en mainstream devil just där peaken vänder. På gränsen till tidig accepterare men ändå så långt i från...


Fondvägg,fondvägg var ska du ta vägen nu?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sussi

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela