Suss-uss - Ingen stjärnbloggare

Lite hit och dit om vad som faller mig på näsan för tillfället

Det enkla -risotto

Publicerad 2006-05-05 17:41:45 i mat och dryck,

Jag har fått en ny matfetisch,  jag går igång helt på risotto! Så enkelt, så och förändringsbart in i det oändliga!

Recept är egentligen överflödiga, rör ned vad som finns hemma.

I dag gjorde jag en risotto som blev fantastiskt god,

koka upp avoiro ris, koka upp och låt puttra på spisen medan du gör något annat, typ filar naglarna eller lägger en ansisktsmask. Kom dock bara ihåg att koka upp riset tillsammans med en buljongtärning, företrädesvis höns.

Risotto ala sussi

stirimla några skivor lövbit, fräs i någon god marinad.
Fräs färsk svamp,
Fräs tomater och paprika
Fräs allting för sig, det tar bara några sekunder.

Kasta ned allt i en större gryta och rör ned det färdigkokta riset.
Rör ned en lagom klick med turkiskyoghurt och en halv burk med bonjour vitlök.
Rör ned hackad ruccola och bladpersilja

salta och peppra!

Till detta valde jag att i sommarvärmen dricka ett franskt vin, jag brukar inte föredra franska viner, men i går på systemet kom jag på att ett franskt vin var kanske allt jag sökte inför sommaren så jag högg en flaska. Vanligtvis föredrar jag mastigt, fylliga viner med tung smak från Italien och Spanien, och tycker att Franska viner kan bli en aningens tunna och rinniga. Dock, så har jag då stött på problemet att tunga mastiga viner inte alls lämpar sig i sommarkvällar som är varma och ljusa, och där, där kanske de franska vinerna kan få komma in för att fylla mitt rödvinsbehov! Och ja, det franska vinet dög i kväll, men jag skulle inte uppskatta det lika mycket en kall kväll i november.


38080-72

Kommentarer

Postat av: Camilla

Publicerad 2006-05-07 18:56:31

Och till hösten gör man risotto med kantareller.. Det är riktigt gott :D

Postat av: Sussie

Publicerad 2006-05-08 19:50:09

Åh, kantarellrisotto, en anledning till att älska hösten!

Postat av: Anonym

Publicerad 2006-05-14 12:23:41

Åh vad hungrig jag blev nu! Det där såg verkligen jättegott ut!

Postat av: Lina

Publicerad 2006-05-14 12:24:18

Hm, det var ju jag som skrev inlägget innan, glömde fylla i det...

Postat av: saravillfara

Publicerad 2006-05-26 23:20:36

Kantarellrisotto, mmm! Åt jag på Ikea igår (fast din är säkert smaskigare) - förresten, du ska väl dit i morgon... :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sussi

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela