Suss-uss - Ingen stjärnbloggare

Lite hit och dit om vad som faller mig på näsan för tillfället

Förvånande Gran Canaria

Publicerad 2008-03-29 18:45:04 i Resor,

När UD i januari beslutade sig för att inte rekomendera resor till Kenya, valde vår researrangör att ställa in den resa vi skulle ha gjort i februari.

Vi ville verkligen ha semester, hade längtat hela hösten och vintern till att få uppleva sol och värme när vintern var som mörkast här hemma.

Vad fanns kvar hos researrangörerna, Thailand förståss, men varken jag eller han jag bor med känner egentligen någon större lust att åka till dit, Vietnamn var ett kanske, Indien nej.

Vi valde det enkla, det fick bli en veckas charter till Kanarieöarna. Det var bevämligheten, direk från Umeå, inget krångel med anslutning till Arlanda. Jag måste erkänna att det kändes väldigt surt att byta en veckas safari i Kenya och Tanzania mot en vecka i turistgettot. Men värme avkoppling och sol, ja, Kanarias fick det bli. För att komma i stämning så jag "Sällskapsresan".

Efter en lång flygtur, där jag i min flygrädsla trösta mig med vin landade vi på Las Palmas. Den inskalla vintervinden som blåst sönder märg och ben ute på plattan på Alviks flygplats var utbytt med en ljum sommarnatt. När bussen närmade sig Playa Ingles fick jag en klump i halsen. Ett platt landskap med stora, gigantiska, miljonprograms hotellkomplex med neonskyltar blinkade mot mig. Bussen körde vidare, jag är glad att det var mörkt det gick fort och i landskapet  inträdde fler och fler raviner. Efter en lång timme nådde vi så Playa Amadores och vårt nybyggda hotell Dunas Amadores.

Vi kom in på vårt rum och välkomnades av en skaldjurstallrik. Vi öppnade upp skjutdörrarna till balkongen och möttes av havets brusande raseri där vågorna slog mot land. Ingenting skymde vår utsikt mot havet.

Vi hade tagit all inclusive och frukostbuffén var den största jag skådat. Det serverades till och med Cava.  Till lunch och middag var det också buffér som jag ger gott betyg, speciellt middagen var varierad och omfångsrik. Ett stort plus för mycket grönsaker och skaldjur.

Vi gjorde inte så mycket under veckan. Det hade vi inte heller planerat. Vi låg vid polen och visst utnyttjade vi våra all inclusive band. Sangria är inte alls tokigt.

Från att ha varit lite skeptisk blev jag omvänd. Jag kommer definitivt att åka tillbaka, förmodligen redan nästa vinter. Men då åker golfklubborna med. (Golfklubborna skall förresten få åka utomlands redan om en månad igen, då vi ska spela i Turkiet en vecka,, pengarna från den intställda Kenya resan blev till två andra resor istället...)

image185
Solnedgång som avnjöts på vår balkong.

image186
Hotellet


image188
Vårt hotell

image189
Playa Amadores i kvällssol

image190
Mitt ben blickar ut över poolen och havet.

Kommentarer

Postat av: Karro

Publicerad 2008-04-02 19:22:09

Ska åka all inclusive till Gran C i nov, roligt att få läsa ngt pos om stället. Många tycker väl att Gran C är ett B-alternativ kan jag tänka.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sussi

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela