Suss-uss - Ingen stjärnbloggare

Lite hit och dit om vad som faller mig på näsan för tillfället

Tvåtaktsmotorer och hemtrevnad

Publicerad 2008-10-27 18:39:13 i Babblat av Sussie,

Varje gång jag känner doften av en moped blir jag sentimental med en känsla av hemtrivsel. Det är inte mopeden i sig som triggar i gång mig, utan det är den underbara doften av tvåtaktsbränsle.

Mopedångorna får mig att förflyttas en si så där 25 år bakåt i tiden. I den lappländska fjällvärlden sprider sig en doft av skoterkläder i hallen. Ni vet kläder som inpyrts under timtal av snöskoterkörning. Riktigt ingrott så där så att kläderna luktar mer än skotern själv. Snöskotern denna synonym med lapplänningen. Moped var det knappt någon som ägde. Det fanns liksom knappt någon idé att försöka ta sig fram på motorburna tvåhjul den knappa snöfria period som finns... Så alla ungdomar drog fram likt rövargäng på snöskotern istället.

Nu 25 år senare får stans mopedångor mig att minnas de där lördagsförmiddagarna när syrran och hennes snöskotergäng spred tvåtaktsdoft i hela huset. Tipslördag med Arne Hägerfors plingade på svensk television och lördagsmiddagen var alltid spagetti och köttfärssås.
Själv var jag konstant kall i rumpan denna tid på det glada åttiotalet. Orsaken brukade vara sviter efter  en dag i slalombacken med en tålamodsinnehavande far som försökte lära mig åka utför.



Härlig tvåtaktsdoft!

Kommentarer

Postat av: Stämningsfullt

Publicerad 2008-10-28 18:25:00

Hej!

Tack för din snälla kommentar hos mig!´Vad glad jag blev :) Alltid kul att kunna inspirera någon :)

Kram!

Postat av: Sus

Publicerad 2008-10-28 19:45:54

Kul att du hittade hit!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sussi

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela