Suss-uss - Ingen stjärnbloggare

Lite hit och dit om vad som faller mig på näsan för tillfället

Kök, kök, kök

Publicerad 2009-03-15 12:30:05 i Renovering,

Jag sitter och leker, och svär, lite med Ikeas köksplaneringsverktyg. Det är hemskt trixigt att få till ett bra kök har jag upptäckt. Dörrar och fönster har sina placeringar och så mycket pengar vill jag inte lägga ned så att dessa kan flyttas. Så man får tager vad man haver och istället göra något bättre av det.

Så här ser en version av kök ut. Luckorna är Ikeas Applåd Svart. Tanken är att golvet ska bli det samma svarta som ligger i hallen och i stora sovrummet. Väggarna får bli vita (hörde jag ett förvånad sus från publiken, överaskande med vitt  förstår jag). Spis och kyl/frys har vi redan och de är svarta från Husqvarna. De vita högskåpen är egentligen vägg. De två svarta högskåpen är inbyggda.

Kommentarer

Postat av: Sussisyrra

Publicerad 2009-03-16 19:00:21

Inga överskåp ovan diskbänk?



Sen tycker jag att ni ska strunta i om det är fönster i köket, bygg längs den väggen också. Det som sticker ner av fönster bakom bänken kan man tex vitmåla och ställa någon prydnadssak och cool ljuskälla i så grannarna får se nåt snyggt. Köket skulle kännas enormt rymligt utan något stort som går in mitt på golvet. Ovan bänk vid fönsterna kan man sätta en plexiglasskiva om man vill så att inte saker trillar ner i fönstret.

Postat av: Sussi

Publicerad 2009-03-16 21:53:54

Du har inte alls tokiga ideér :)

Det hade kunnat vara ett alternativ om vi i sådana fall dragit vatten även till bänkraden vid fönstret. Det känns som att den arbetsytan som skulle bli där skulle bli för långt i från centrala funktioner som spis och vatten. Köksön gör det möjligt för två att arbeta samtidgt ända mot ända, men ändå ha nära till vatten, disk och spis.



Jag är inte orolig över att köket kommer att kännas trångt. Betänk att vi inte kommer att ha några överskåp vilket ger rymd i köket.

Postat av: Sussisyrra

Publicerad 2009-03-17 16:11:08

Ni har källare, inga problem att dra vatten o avlopp även dit....

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sussi

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela